Fredagsbilde: Pycnogonidepappa

Da MAREANO var på tokt tidligere denne måneden fanget de et uvanlig motiv på video; En havedderkopp på nesten 1000 meters dyp med en hel barnehage på magen – se et stillbilde her!

I dag dukket det først opp en Pycnogonide med en knallorange eggpakke holdt fast i en av prøvene vi sorterer, deretter fant jeg en med to eggpakker, så her kommer litt om disse dyrene:

Sett ventralt

Nærbilde av eggklumpen

Sett dorsal (=fra ryggsiden)

To eggklaser

Ventralt

Dorsalt

Med litt eksperthjelp i fra Havforskningen (takk, Arne!) så hører i alle fall det øverste dyret til i slekten Nymphon, muligens er det en Nymphon macronyx.

Pycnogonider (fra gresk, pyc: “tykk”, “knotete”, gonidae: “knær”)  er leddyr (Fylum Arthropoda), dyr med ytre skjelett.  De er ikke ekte edderkopper, men danner sin egen klasse, Pycnogonida, som antas å høre til innen underfylumet Chelicerata (dyr med chelicerer/gripetenger) – hvor vi også finner blant annet edderkoppene.

Det finnes en kjent art med pycnogonider som er tvekjønnede, mens de fleste av de vel 1300 artene er særkjønnede. Det er hannen som tar seg av avkommet; etter befruktning av eggene samler han dem opp og bærer dem rundt inntil de klekkes. De neste utviklingsstadiene varierer, men noen arter har yngelpleie hvor hannen bærer avkommet omkring slik vi ser i bildet fra MAREANO’s videorigg.

Lyst til å vite mer?

Havforskningsinstituttet har en fin artikkel om norske arter

Wikipedia engelsk

Wikipedia norsk