Møt katalognummer 90.000

Vi bikket nylig 90.000 katalogiserte prøver i den vitenskapelige samlingen vår, og siden prøve nummer 90.000 er et godt eksempel på hva vi driver med ved avdelingen for tiden så presenterer vi det her.

Diastyloides biplicatus

Dette er en Cumacea (kommakreps eller halekreps på norsk), som har blitt samlet inn av MAREANO. Den ble deretter artsbestemt på en workshop arrangert av Institutt for Biologi og MAREANO (med deltagelse i fra Universitetsmuseet). Nå har den blitt utvalgt til å inngå i NorBOLprosjektet (Norwegian Barcode of Life), hvor den vil inngå i et referansebibliotek av artsspesifikke, standardiserte DNA sekvenser (strekkoder) som skal tjene som en ressurs for forskning og forvaltning av biologisk mangfold i Norge.